fredag 29 januari 2016

Färg & Form

Fredagens tema för 'Blommig Fredag' hos Bland rosor och bladlöss är - Färg & Form. Ganska brett ämne, så min tanke är helt enkelt färger och former som faller mig i smaken när det kommer till just växter. Min dröm är att den stora majoriteten av trädgården ska vara i vitt, svart, lila och ljusrosa. Eventuellt lite ljusgult och aprikos också. Svarta växter finns ju egentligen inte, oftast är de bara mörkt, mörkt lila, åt det bruna hållet, men man brukar ändå säga svart. Jag vill inte ha för exotiska, färgstarka färger eller växter i trädgården. Det ska vara milt och neutralt. När det kommer till former på blommor gillar jag ju när det är dubbelt. Dubbelbommande, vågiga, krusiga kanter och fyllda blommor. Inte för 'kantiga' former. Blommor jag inte är vidare förtjust i är exempel fuschia, liljor, iris, dahlia - tycker de har konstiga former och är 'för mycket' färg och form. Det ska vara runt och mjukt, allra helst. Men ibland kan det slinka med nåt oväntat - även för att vara jag - hem från trädgårdshandeln. Har satt ihop ett litet bildkollage av färger och former som tilltar mig allra mest. 



//Akleja Winky Double Red & White//Vit Karpeterklocka//Vit Höstvädd//Stockros Cassis//



//Fylld blodört//Julros Double Ellen Picotee//Tulpan Dream Touch//Karpeterklocka dubbel vit//



//Julros Ellen Pink Spotted//Vit Praktriddarsporre//Vit fylld pion//Akleja Burgundy//
































//Vit Myskmalva//Svart Pionvallmo//Stockros Nigra//Vit Bollviva//





 































//VitStjärnflocka//Syren Mme' Lemoine//Akleja Winky Double White//Ros Midnight Blue//

//Dubbel Vitsippa//Vit Pärlbuske//Ros White Grootendorst//Vit höstvädd//


Tyvärr vet jag inte varför det blir ett jätte-hopp mellan de sista kollagen, ser inte ut så när jag redigerar i Blogger. 

9 kommentarer:

  1. Härlig färgskala och din trädgård ger säkert ett mjukt och vilsamt intryck. Härliga bilder.
    Förresten första gången jag hittar till din blogg, men det blir säkert fler.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Jag jobbar på det ;) Tack för titten och välkomen tillbaka!

      Radera
  2. Även för mig är det första gången jag noterar dig Och Oj! vilka vackra bilder i en skön färgkänsla.
    Bra att du har skrivit namnet på växterna för då kan man ju enkelt skriva upp den i sin Villha-lista.
    Du har ingen knapp där man kan lägga sig som följare?

    Hur som!
    Hoppas vi syns igen på Blooming Friday om inte annat :)

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack, ja tanken är väl att det är sådär nånting trädgården ska se ut. Den är under uppbyggnad, så lär nog ta några år. Tyvärr har jag ingen knappt där man kan följa mig. Hoppas du kikar tillbaka ändå :)

      Radera
  3. Vilka fantastiska bilder.
    Den vita syrenen är ju en riktig dröm

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Kul att hitta en till trädgårdsbloggare! Och med så snygga bilder :) Syns hoppet när du förhandsgranskar? Då är det bara att ta bort ett gäng skapade rader, de blir ibland kvar när man flyttar eller tar bort en bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade hit! Nej, dessvärre är det inget tomrum när jag redigerar eller förhandsgranskar,d et kommer först efter publiceringen, jättelustigt!

      Radera
  5. Så många fina växter du har. Stockrosen är helt ljuvlig.
    Fick samma problem som du har, men mitt hopp blev inte så stort, och hur jag än ändrade så gick det inte.
    En härlig färgskala.
    Ha det gott!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Dessvärre är det endast bilder på växter jag vill ha, inte som finns i min trädgård - än. Men jag drömmer om att ha den färgskalan och vi får väl se vad som odlas i framtiden. Tack för titten!

      Radera