onsdag 30 december 2015

Trädgårdskrönika 2015

Vad är du mest nöjd med i din trädgård 2015?
Att vi fick till pallkragsodlingen så bra!
Var det något som inte riktigt blev som du tänkte?
Ja, det var väl den där Ängen som jag trodde skulle sprudla med nya perenner, men den enda som riktigt tog sig var 'Stormhattsranunkeln' och även 'Blodfingerörten' (som jag egentligen ville bli av med, ironiskt nog). Tror frosten tog de övriga, då jag var lite för snabb med att plantera ut dem.

Fanns det något som förvånade dig, positivt eller negativt?
Ja, jag glömde ju helt av vilka tulpaner jag planterat och vart. Så det blev en överraskning. Men det redde ut sig bra ändå. Sen även att min uppstammade ros överlevde vintern trots att den ej gick in på vinterförvaring. 

Nämn tre perenner du planterade/delade 2015?
Praktriddarsporre, Klocktruta & Stormhattsranunkel (bara den sistnämnda som gick i blom)

Nämn tre sommarblommor du planterade 2015?
Blåklint, Vallmo & Solros

Nämn tre ätbara växtligheter du planterade eller delade 2015?
Vi planterade ju om både jordgubbarna, gräslöken och basilikan, så det får väl räknas.

Nämn tre favoritblommor som fanns i din trädgård 2015?
Den vita pionen som doftar så gudomligt, likaså schersminen. Stormhattsranunkeln blir en ny favorit för sin söta skönhets skull. 

Planterade du något träd eller buske?
Nej.

Nämn något du kan ta lärdom av tills nästa år?
Att inte ha för bråttom med att direktså/sätta plantor i jorden (det kan komma en sista frostnatt i slutet av april)

Vad har du för planer inför 2016?
Eventuellt flytta på två av pärlhagotornbuskarna, till ett hörn på tomten där ett gäng ölandstokar stod innan (som vi hivade på tippen i våras/somras). Tanken är att vi ska få upp staket utmed tomtgränsen istället och då står dom i vägen. Sedan har jag planer för lilla hörnrabatten vid groventrén, att plantera klematisen 'Albina Plena', som sägs vara väldigt skuggtålig, vilket är bra då det endast är morgonsol där fram till ca 11-12. Och någon fin perenn eller mindre buskros vid dess fötter. 


Avslutningsvis, bildregn från trädgården 2015!
Gott Nytt År!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar