söndag 21 februari 2016

Dax att väcka Pelargonerna

Egentligen brukar jag alltid väcka liv i Pelargonerna den 14 februari. Alltid. Men hade inte riktigt den tiden förra söndagen, så fick bli idag istället. Jag hann plantera om fem stycken, samt ta två sticklingar. Sedan sade livmodern emot med enorma sammandragningar, det till och med 'brändes' på en större punkt snett ovanför naveln. Så, får ta de resterande fyra en annan dag. Det är tre Mårbackor och en 'Violino', förra årets utsedda pelargon. Det är inte mycket med den, grånade stjälkar och några små tappra gröna blad. Men, så länge det finns grönt på den finns möjligheten att den kommer igen. Jag beställde ju även några sticklingar på postorder i somras; 'Jålbo', 'Always', 'Edwards Blanche', 'Carde Gibbons' & 'Jip's Timmy'. Tyvärr var de två sistnämnde helt döda. Men de andra tre hade överlevt (med nöd och näppe) och på de två förstnämnda tog jag även varsinn stickling på. Hoppas de tar sig. När vi var på Gran Canaria förra året i slutet av mars, tog jag med en stickling hem från hotellbalkongens pelargoner. Även den har lyckats överleva, det trodde jag verkligen inte, då det är en hängpelargon, de brukar vara lite svårare att övervintra. Men det var en positiv överraskning. Egentligen skulle jag nog kunnat ta flera sticklingar av den, men är ju egentligen inte vidare förtjust i röda blommor, så behåller den mest bara för semesterminnets skull. 



Smutsar ner i köket, men där är det bäst plats.



Mårbacka-stickling


Vissa pelargoner har klarat sig riktigt bra med grönt i princip överallt, här en Mårbacka.



Det som blev kvar av 'Edwards Blanche'


'Jålbo'-orginalet, haha, lite grönt iaf, får se om den vill överleva.


Den röda hängpelargonen från Gran Canaria


En annan frisk och kry 'Mårbacka' med bara grönt liv på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar