onsdag 22 april 2015

Härliga vår!

Idag har det sannerligen varit kanonfint väder, snäppet på sommarvarmt. Så fort jag lämnade fabriken bakom mig blev det jacka av, t-shirt på och ut i trädgården. Knäppte givetvis några bilder också. Det kan hända så mycket på bara några dagar. Kolibriörten har tittat upp, bland annat. Jag kunde inte låta bli att knipsa av ett blad och dra in doften av denna oerhört speciella doft. Jag tycker den doftar nåt gudomligt gott; påminner om en flaska Escada-parfym, faktiskt. Växten i sig är väldigt speciell, blommorna är intensivt orangerosa. Färgen i sig är inte en färg jag vanligtvis dras till eller föredrar i min trädgård. Men här var det helt enkelt doften som styrde. Får man chansen att lukta på en kolibriört, så tycker jag man ska göra det!

Så, vad är mer på gång i trädgården? Tulpanerna jag satte sent i höstas (okej, vintras, det hann till och med bli december måste jag erkänna) har inte riktigt börjat blomma ännu, men knoppar finns det gott om. Och inga rådjur i sikte, än så länge. Forsythian blommar som bäst nu, med sina lysande gula blommor. Några av stockrosorna kikar fram, sakta men säkert, likaså de vita floxen jag planterade i somras. Alla tre rosorna (Flammentanz, Amber Cover & den vita stamrosen som jag ej vet namnet på) visar också tecken på liv.


Vårlök växer det fullt utav i "bärlandet" under vinbärsbuskarna.

T.v: Köpte en mörklila Primula på rea i en handelsträdgård förra sensommaren. T.h: Lite vårkrage som växer mitt i Pionplantan, snart i blom!

Bäcken, eller jag menar Träsket, på vår baksida. Gränstomten till skogen.

En annan perenn köpt på rea. Blodfingerört. Förstår inte riktigt varför jag köpte den, röd är heller ingen färg jag föredrar i trädgården. Jag planterade den aldrig, slängde den i ett hörn i ett av landen och där har den varit hela vintern, i hopp om att den skulle ruttna, ja, dö på nåt sätt. Men icke då. Hittade den igen häromveckan, i full färd med nya blad. Jahopp, det är väl bara att plantera dig då, tänkte jag, och slog slag i saken.

Lilla landet vid lekstugan. Här ser vi tulpaner som är på G, de två buskrosorna 'Amber Cover', drakmynta & lite vit flox.

T.v: Flammentanz. T.h: Den okända vita stamrosen.
Forsythia - ett säkert vårtecken!
Och här är hur Klätterhortensians knoppar ser ut just nu, bara 6 dagar emellan denna bild och i inlägget under från 16 april. Helt otroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar