lördag 25 april 2015

Pärlhagtorn 'Toba'

Sedan vi flyttade in i Huset i mitten av maj 2013, har jag lyckats googla och fråga släkt och vänner om trädgårdens alla växtligheter som fanns på plats. Något jag inte lyckats luska ut - förrän nu - är tre av fyra buskar på framsidan, som vätter mot trotoaren. En av dem var forsythia, men de tre andra förblev okända. Men, idag snubblade jag förbi en blogg som hade en bild på exakt hur dessa buskar ser ut under den senare delen av våren, och det gick inte ta miste på likheten. Buskarna heter Pärlhagtorn 'Toba', de kan även växa som träd, men dessa har defentivit fått växa sig buskiga. Vi beskärde (gallrade och toppade) två av dem nu i april, eftersom de såg så himlans vildvuxna ut. Den ene, ganska hårt. Och så läste jag vidare om dem på Blomsterlandets hemsida att beskärning ej var nödvändigt, men om; så på våren och sedan under JAS. Så, helt utan att veta vad det egentligen var för buskar, gjorde vi rätt ändå. Just nu ser de rättså nakna ut, men hellre det än vildvuxna. De är så himla vackra när de blommar. Ser ut som små, små vita rosor, som sitter i små klasar. Sedan blir de ljusrosa när de slagit ut helt. Senare på hösten får de röda bär, som tydligen är ätbara. Jag trodde ett tag att det var nån slags try-buske, men icke. Hagtornssläktet är vad de tillhör. Bilderna är inte mina,  utan googlat fram dem och satt ihop till ett kollage. Hoppas ingen tar illa upp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar