torsdag 14 januari 2016

Drömmar & Visioner 2016

På bloggen 'Bland rosor och bladlöss' kan man varje fredag delta i en slags utmaning med nytt tema varje gång, det kallas 'Blommig fredag' och jag tänkte jag skulle ge mig på att vara delaktig i det. Det kommer egentligen ett nytt tema redan imorgon, men jag kör från förra fredagen, likaväl. Som rubriken lyder heter det temat 'Drömmar & Visioner 2016', kommer dock gå lite utanför boxen och tänka rent allmänt, inte bara för 2016. Jag har så många visioner om trädgården jag vill berätta om. Större projekt, och mindre realistiska. Först och främst skulle jag vilja ha lite mer stengångar och upphöjda rabatter. Gärna en gång som går tydligt ut till skogsgränsen. Just nu ligger endast fula gamla stenplattor med lite mellanrum emellan, några fick vi t.o.m gräva fram för mossan hade tagit dem. 



Vår trädgård går ju lite i sluttning, så lite fina stentrappor vore också på sin plats för att få det fint! Exempel är det värdelöst att klippa gräset bakom vårt altandäck, det är en smal sluttning till ingen nytta. Skulle ju bli jättefint med en liten stenmur och rosenrabatt där. På tal om altanen skulle jag även vilja byta insynsskyddet, samt bygga ihop det med en pergola, så kanske man rentav kan ha klätterväxter som insysnsskydd från rabatten. 




En annan dröm är att ha staket på framsidan... Med vackra rosor som klättrar över...




Eller kanske hortensiabuskar... lika vackert det!





Och att staketet på nåt vis ska byggas fram till garagen och ihop med en liten port som går ut från garaget, så blir det inte så öppet som det är nu...


Sedan drömmer jag om att kunna hänga tvätten på tork utomhus. Just nu har vi ingenting, inte ens en vanlig torkvinda i stål. Min dröm är att ha en vacker i trä, kanske med nån klätterväxt om vardera sida av stolparna, eller krukor som blir ett blickfång med väldoft.



Den allra, allra högsta drömmen är ju - såklart - ett växthus. Behöver inte vara stort, bara det är vitt.


Men, dax att bli lite mer realistisk. Några visioner jag har om trädgården för i år ska väl förhoppningsvis gå att genomföra. Som planen på ett blåregn på framsidan, som kommer få klättra upp längs sovrumsbalkongen. Jag är dock inte hundra än om det blir just blåregn (sorten 'Blue Moon' kommer det bli i så fall) eller om det kanske blir en klätterros, eller klematis. Nåt som blommar, iaf.




En annan sak som jag tänkt göra till sommaren är att plantera en klematis, 'Albina Plena' vid groventrén/hörnlandet vid lilla verandan. Den får möta vildvinet i toppen, som växer runt hörnet.



Ja, det är väl lite av mina drömmar och visioner. En annan sak är väl även att påbörja bygget av vår inglasade veranda på södersidan nu snart. Nästa vecka kommer snickaren (igen, han var även här i höstas) och kollar och tar del av våra ritningar och kan komma med en offert. Bygglovet gick ju igenom för ett bra tag sedan. 


PS. Alla bilder är lånade från Pinterest DS








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar