söndag 16 april 2017

HALLÅ!

Livstecken, här är jag! 
Och livstecken finns i mängder i trädgården, heja, heja. Våren är min årstid. Lagom varmt, lagom vackert och lagomt att göra i trädgården. Det blev inget äppelträd i höstas. Tiden blev knaper och rätt som det var kom frosten och kölden. Men nu är våren här, och med den kom överraskningar. Ni vet, sånt därnt man glömmer bort att man lagt i jord. Och så kommer det fortsätta tills sommaren, det vet jag. Prövade för första gången att lägga tulpanlökar i krukor, och se de kom. Några är precis i knopp. Ja, se de får jag ha ifred för rådjuren. Vid några tillfällen har jag glömt dem på altanen över natt efter att de fått sola sig mot söderväggen, men icke en tillstymmelse till att någon varit och smakat på dem. Det är till och med så att de som är i rabatterna fått vara ifred. Inte alla såklart, men majoriteten är kvar. Hurra! Jag antar att de hittat en trädgård med smaskigare urval. 

Ett fasan-par har bosatt sig precis bakom grannens kompost, som gränsar till skogen. Vi hör dem varje morgon och ser dem flera gånger om dagen, strosandes omkring här i området. Ganska tjeckt, faktiskt. 

Nåväl, jag laddar upp ett gäng bilder som får avsluta detta titt-in-inlägg. Man kan ju alltid hoppas att jag med vårens energi ska bli flitigare på att uppdatera. 

En samling påskägg i ett gammalt tvättfat får agera påskpynt här hemma..
 
 
Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår!

 
I knopp! Hoppas på vacker blomning även i år från vår klätterhortensia.

 
Scilla, ett hav av dem växer under häggmispelhäcken vi delar med grannen. 

 
Här var det rensat.. För ett tag, iaf..

 
Tulpaner på rad. Vill minnas att de är mörklila och nästan svarta, väl i blom. Men det blir i maj, det.

 
En av alla överraskningar. Ibland är det bättre å vara slarvig och inte anteckna precis allt man sätter i jord. Då blir man liksom gladare. 

 
När man mitt i en vårplantering får sånt här finbesök, det är vårtecken om nåt!

 
Det är konstigt det där hur jag alltid, alltid återkommer till samma färgskalor i penséer. Orange-lila-gul-creame, ja det är vad jag gillar, helt enkelt.

 
Stora & små får dela på utrymmet i en flätad hängkorg på nord-fasaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar