söndag 23 april 2017

Rabarberflytt 2.0

För två år sedan grävde vi upp den enorma rabarberplanta som växte mitt i gräset mellan det så-kallade ful-landet & busklandet. Vi klippte dem rejält och delade på de enorma rötterna i fem delar. De fick bo i pallkragen tills de blev stora igen, vilket blev i år. Förra sommaren var de inte mycket till plantor, men nu har de hunnit växa till sig rejält, åtminstone fyra av dem. Jag gav bort tre i mitt Facebook-forum där man kan byta till sig allt som hör växtligheter och trädgård till. Den planta som blev kvar bor nu i samma land som vinbärsbusken. Kvar i pallkragen blev gräslök och oregano. Jag tänkte pröva persilja och dill i år och tänker att det kan bli grannar med dem. Och lite sockerärt, om det får plats. Har ett stående klätterstöd i garaget, som passar perfekt i pallkragen. Min sommarlängtan ökar för var dag. Igår satt jag och klickade mig fram bland fröer i diverse webbutiker, men se inget klickades faktiskt hem. Ovanligt, för att vara mig. Jag tänker hålla lite på det till. Har ju ändå lite fröer hemma, så som Stockros, luktärter m.m. 

Jag har börjat lyssna på en trädgårdspodd. Den heter rätt och slätt 'Trädgårdspodden' och det är två kvinnliga bloggare i Skåne som diskuterar, tipsar och berättar historier om deras trädgårdar som de varit med om genom åren. Mycket intressant, enligt mig. 

 
Träsket & Ängen, som håller på att livas upp med alla söta små vitsippor.


 
Pioner på G - det är inte bara jag som längtar efter sommaren med andra ord.

 
Massa plats i den ene pallkragen, nu när rabarberna fick flytta hemifrån. 

Rabarberna fick alltså flytta ner en våning. Jordgubbsplantorna ser inte jätte-peppiga ut. Tror vi kommer få byta ut de flesta av dem i år. De har ju följt med från Ljunggatan en del av dem, som vi flyttade ifrån för fyra år sen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar