tisdag 2 maj 2017

Ärtor, ärtor, ärtor!

I år är ett riktigt ärt-år (om jag lyckas). Sockerärtan 'Norli' har bäddat ner sig i pallkragen där rabarbern tidigare stod. De får dock samsas lite med persilja, gräslök & oreganon. Det blev 2,5 samt 1,5 rad på vardera sida om klätterstödet. NomNom, i sommar skall ätas ärtor!

Mina frösådda luktärtor har börjat kika upp även de, jag valde självmant att så dem lite senare än vad jag brukar så de inte blir så rangliga och tunna. Nu när solen varit framme hela dagarna är det ett säkert kort för fina, starka små plantor. Senare får de flytta till en stor gemensam kruka, är det tänkt. 

Min absoluta favoritsort av luktärt är 'Kings High Scent', de små ärtorna kom med posten idag, men de har jag tänkt direktså. Men jag väntar nog en vecka eller två med det, för säkerhets skull.

 
Två rader ärtor under jord, en tredje är redo att bäddas ner. 


 
Klätterstöd redo för 'Norli'-ärtorna...


 
Så nöjd! Blev riktigt, riktigt bra. Jag kanske fick lite hjälp av mannen min också. Han är bra, han. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar