tisdag 16 maj 2017

Projekt; Rädda rosen!

Första året vi flyttade till Stjärnvägen grävde jag en liten rabatt vid lekstugan. Två små buskrosor ('Amber Cover') höstanomen och vit flox fick plats i det landet, tillsammans med några ljusgula tulpaner om våren. När vintern kom hade jag inte en tanke på att täcka rosorna, jag klippte ner dem lite and that was it, liksom. Till våren kom den starka solen och jag tror att det antingen var den, eller frosten som tog 1,5 ros. Stendöd. Jo, jag skrev 1,5... för den ene hade ingen tillstymmelse till grönt, medan den andre var liksom halvt grå inpå veden, men, någon grön liten gren sträckte sig ut från det döda som ett rop på 'Hjälp, jag vill leva'. Och så har den gjort nu i två säsonger. Min tanke var att låta den gå samma öde som sin vän. Men icke. Den gröna grenen har tillochmed blad numer, så jag beslutade mig för att snällt gräva upp den, sätta den i en kruka - med ny färsk rosjord - och se om den kan växa sig knubbig och grann igen. Jag ger den en chans.

Jag pysslade om min första sådd med luktärt idag med. De flesta har toppats och nu fick de samlas allihop i en stor kruka med klätterstöd. Och det var i grevens tid för omplantering, många hade långa rötter som slingrat sig inunder varandras kärl aka toarulle. Nu får de stå i ett skyddat hörn på altanen, under tak. Jag bytte även ut några blomsterarrangemang med 'tete a tete' mot fräscha sommarblommor, själva fick lökarna åka i jorden. 

 
Vackra damer på rad. 'Melrose' öppnar upp sig på blanka dagen, för att sedan sluta sig om kvällen.


Häggmispeln blommar! Dessvärre inte så mycket, eftersom att vi halverade hela buskaget i höstas och gallrade ur den rejält. Men, den kommer igen!

  
Min vackra lila 'Primula' har många blomstänglar i år, knökat med blommor, det gillar vi!

 
Dax att flytta och byta upp sig, från toarulle till lyxig lerkruka. Inte pjåkigt alls!

 
Bort med mini-påskliljorna och fram med vita sommarblommor! 

Hoppas 'Amber Cover' trivs bättre i en kruka, hon vill ju uppenbarligen leva vidare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar