fredag 5 maj 2017

Att gräva i södersol

Först idag blev det att jag fortsatte gräva upp i den där ny-gamla rabatten bakom lekstugan. Vända grästuvor och hacka sönder. Grävde bort så mycket maskros och mossa som möjligt, och givetvis hade jag min 'kollega' med mig som hivade ogräset i skogen. Det underlättar en hel del att vara granne med skogen när man gör fint i trädgården. När jag kände mig klar med ytan var det dax att få dit en planka i mitten, för att underlätta för framtida rensning och planeringar. På ena sidan om sluttningen finns en slags trappa i sten, gjord av vanliga stenplattor. Tänkte göra en till på andra sidan, för att i framtiden ha en avgränsning till nästa sluttningsland som kommer hamna precis brevid. Men det får bli nästa år. Det kommer bli högt och lågt i sluttningslandet, med mini-lavendel längst upp mot stenavgränsningen, och några höga perenner längst ner mot grannens staket. Kanske Kungsljus, Salvia eller Stockros? Återstår att se. Några små Bräcken jag köpte på torget i tisdags hamnade mellan två av stentrappsplattorna. I övrigt är det tomt. Vågar inte plantera ut lavendeln än, då det ska bli frostnätter och kallare väder nästa vecka igen. Jag tar inga risker! Men i mitt huvud är det fint, åh så det ska blomma och dofta hela sommaren lång sen, må ni tro.

 
Idag kunde man vara barfota, så varmt det var. Och jag är ju en barfota-människa, så visst tusan passade jag på!


 
Högt och lågt ska det alltså bli i sluttningsrabatten. 

 
Dessa vackra penséer möter man vid vår huvudingång. Riktigt sött blickfång...

 
"Hej, hej, här kommer vi!" Säger mina Liljekonvaljer jag köpte på rea i höstas. Tänka sig att de överlevde och gillade platsen jag valde åt dem. Alla har förståss inte kikat upp, men nära hälften iallafall, 


 
Även pionerna säger Tjenixen bland lite gräs och överblommade blåsippor..,

 
Rabarberna på våning 1 växer till sig även dem...


 
Några tulpaner har äntligen slagit ut. Minns inte att jag köpt rosa, men de blev en vacker överraskning ändå. Lila, vitlila och nästan svarta har jag skrivit upp att de skulle vara. 

 
Den här skönheten är lila. Jag har uppskrivet nånstans vilka sorter det är. Nånstans... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar