onsdag 3 maj 2017

Hej, hallonsnår!

"Jag har en idé"brukar jag säga till min man. Och då vet han att han är inblandad, mer eller mindre. Eftersom det var tippen-dag idag fick jag den lysande idén på jobbet om att vi kanske skulle ta tag i den där "ingen-har-brytt-sig-om-mig-på-flera-år"-komposten. Jaha. Mhm. Sagt och gjort, vi började gräva, och framförallt rycka loss den jädrans kirskålen som överbemannat stället sedan inflytten -13. I komposten växte även hallon, antagligen hivade buskar som gillade läget ordagrant och slog sig till ro på nytt. Dem grävde vi upp och gjorde ett eget litet hallonsnår en bit bort från komposten. Vad som är roligt i denna händelse var att jag medan vi grävde uttryckte att "Det är ju bättre att ha två kompostar, så man kan hiva skräp i ena och hämta färdig jord i andra" och tada - under all lager av skit och kirskål visade det sig faktiskt att komposten var ju uppdelad i två, inte en enda stor som vi trott i fyra år(!). Till och med mannen blev imponerad av dess uppdelning och funktion att man kan ta bort kanterna på ena sidan för att komma åt den bästa jorden. Ja, tänk det berget av visset och multet som ingen brytt sig om. Hittar tyvärr ingen "före"-bild. Och vilken skatt det låg där under. Perfekt mullrik jord, känner mig rik! Vi använde en del av jorden till att jämna ut på vissa ställen i trädgården, samt till hallonsnåret. 

 
Gräva, rensa, kasta - bort med kirskålen! 


 
Lilla medhjälparen, som älskar att hitta maskar, myror, skalbaggar, larver, sniglar, fjärilar och annat spännande man kan hitta en dag i trädgården. 


 
Hallonsnåret! Hoppas det tar sig. Samma jord, men på en finare och bättre plats. Stora, röda och söta trädgårdshallon hoppas vi på att få skörda även i år.

 
Sån skillnad! Ångrar att jag inte tog en före-bild...

 
... men tänk er typ det här, gånger tio. Typ så har det sett ut i komposterna i fyra år (om inte mer, då tidigare ägare inte brytt sig om trädgården med landen öht) någon som känner för att rensa detta land!? Inte jag heller...

 
Ny fin jord på ställen där marken behövde jämnas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar