måndag 28 mars 2016

Överblick i trädgården

Hoppar på veckans 'Blommig fredag'-tema som är 'En överblick'. Status just nu för trädgården är inte mycket att hurra för. Men nästan hela gräsmattan är grön nu, förutom på norrsidan där den envisa snön fortfarande ligger lugnt kvar. Vi har varit ute i trädgården nu i dagarna tre och  gjort både det ena och det andra; främst beskurit Pärlhagtornen på framsidan ganska rejält, samt gallrat ur Schersminen på sydsidan. Mannen har fått göra grovjobbet, medan jag kanske toppat det jag känner att jag når och orkat. Nu är det fyra veckor kvar på ruvningen, -isch. Ryggen är ett elände och mest har jag bara suttit i vilostol och tittat på. Med tittat på menar jag såklart ge order. Äkta teamwork! Det vi egentligen har kvar är att klippa häggmispeln på norrsidan. Den tillhör egentligen grannen, men eftersom hon är till åren och häcken är närapå fyra meter hög har vi sagt att vi hjälper henne. Funderar på om man rentav skulle ta i rejält med den också, men det får damen bestämma såklart. Sedan det mest tråkiga; rensa landen. Men, ju tidigare desto bättre. Vill man ha mindre ogräs ska man börja i tid. Får se om jag kan skicka mannen på det, eller om jag själv ger mig på det när Bebisen anlänt. En tråkig händelse är att min uppstammade ros har knäckts av, precis vid ympstället. Det var den sista (onödiga) tunga snön som kom, som ordnade detta. Som tur är finns det kvar en liten gren kvar åtminstone, får se om det finns nåt liv i den. Kanske har hela en dött under vintern, den ska ju egentligen vinterförvaras, men eftersom den överlevde förrförra vintern utan problem och blommade fantastiskt i somras, så lät jag den vara kvar igen. Det får bli en överraskning. Jag gillar överraskningar.


En rejält urgallrad Schersminbuske. Efter blommningen kommer vi även ta den på höjden med ungefär hälften.


Lilla Hjälpredan. Sägs att man ska ta vara på tiden då de vill hjälpa till utan att tjata ;)


En hög med rester från Pärlhagtorn, Forsythia, Finsk Blodbjörk & Schersmin.


Lek & vila för Barnet & Mamman, medan Pappan ordnar & grejar för Automovern.


Ful-landet, som var mer eller mindre totalt igenväxt med mossa och högt gräs då vi köpte huset. Här trängs tre olika pioner, en tapper liten lavendel och en massa Sköldpaddsört. Har grävt bort en massa mossa, men känner att det måste snyggas till hela alltet. Funderar på att lägga sten i rundade former och utöka landet lite, plantera perenner ända intill altanen. 


Fin-landet, eller ja, någorlunda iallafall. Även detta hade mossan fått gotta sig in på. Men nu är det under kontroll med plattor som fanns på trädgården och så har vi ersatt svartvinbärsbusken med två mindre pallkragar fyllda med jordgubbar och örter. Röda vinbärsbusken fick vara kvar. 


Vårtecken under Häggmispeln!


Fått ärva en söt liten skottkärra i trä av svärmor, den fyllde vi (jag och barnet) med penseér och är nu ett blickfång på framsidan. Min rygg var inte speciellt glad på mig efter denna idé. Men fint blev det, iallafall.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt att hitta hit! Du har fina bilder och rolig text!
    Det låter som en otroligt bra teamwork att "ge order". Hos mig funkar det inte. Mannen blir obstinat. Men hos dig funkar det och vad jag förstår väntar du på bebis så att det är verkligen i sin ordning;-))!

    Ha en fin väntans tid!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar & bockar! Kul att du gillar bloggen. Varmt välkommen tillbaka :)

      Radera