söndag 6 mars 2016

Porslin & fiffig förvaring

Jag tittade in i vitrinskåpet hemma och började beundra den samling som blivit under åren. Det är delar av allt; Gefle porslin, farsdag-assietter, Mateus i olika färger, men framförallt börjar det bli en del karaffer. Och det kan man aldrig få för lite av. Jag gillar färgskalan, det är den jag föredrar, även om jag ibland kan slå till på nåt lite färgrannare som IB Laursen, dock i en dovare skala. Som karaffen i lavendel. Fantastiskt att ha en nyplockad sommarbukett i. Eller blåbärssaft en varm sommardag. 

Jag går hemma och drömmer om att förvandla hela huset till den äldre tidsepoken. Men, en sak i sänder, annars skickar väl någon Arga Sniackarn' på oss. Man får se tillbaka på det vi gjort och njuta av det. Vi har ju under två somrar målat om huset. Från mörkblått lasyr till Skärgårdsvitt med gröna knutar. Vi har satt upp snickarglädje på lilla verandan. Total förvandling. Grannarna har ofta påpekat hur fint det blivit, att det ser ut som ett helt annat hus. Och i år ska vi ta tag i att sätta upp fönsterfoder och måla fönsterspröjsen, som förmodligen kommer gå i mörkrött. Precis som våra ytterdörrar. Och det mest spännande av allt; bygget av den efterlängtade glasverandan kommer påbörjas. Vi har egentligen inte jättebråttom med den. Men tanken är att skalet åtminstone ska vara klar tills innan senhösten/vintern knackar på. 

Bjuder på lite bilder från hemmet. Från de finaste vråna. 




En liten skara av porslins-samlingen



IB Laursen kanna i lavendel.



Fiffig förvaring för plastpåsar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar