onsdag 30 mars 2016

Syringa 'Holger'

För en vecka sedan gick min morfar bort. Det känns konstigt, han har ju alltid funnits. Världens bästa morfar, som alltid trodde gott om alla, som alltid såg positivt på allt. Jag hör fortfarande hur du slänger av dig träskorna utanför ytterdörren, innan du kliver in och ropar ett glatt "Hallååå!". Han kommer alltid finnas med i minnet. Han finns på en hel del platser här på tomten; genom den lilla väderkvarnen, grinden på öst-balkongen, den vackra snickarglädjen vid groventrén, men framförallt i lekstugan. Lekstugan han byggde för nära 25 år sen. Men jag vill göra nåt ytterliggare. Det finns en syren som heter precis som Du, morfar. Syrenen 'Holger'. Den ska jag plantera i närheten av lekstugan. Till minne av Dig. Lika vitt som ditt hår, kommer den stå där och stråla, i juni-vindens vajande. Din månad.


Syringa josikaea 'Holger'

Närbild..

Vackraste mini-väderkvarnen. Så himla duktig var Du, morfar.

Lekstugan, som Du envist skulle måla om själv, innan den äntligen kom hem till Stjärnvägen. Jag kommer ihåg hur nöjd du var, där du sitter på trappen och beundrar ditt om-målade verk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar